Celostátní setkání učitelů TO
Celostátní setkání učitelů tanečního oboru ZUŠ
Termín konání: 7. – 9. října 2019
Místo konání a ubytování: Hotel Bystré, Na Podkově 84, 569 92 Bystré u Poličky
Další místa konání: ZUŠ Bystré, Multifunkční dům
Účastnický poplatek: 4500,- Kč
Odkaz na přihlášku: ZDE
Program setkání:
Pondělí 7. 10. 2019
11:00 - 12:45 prezence, oběd
12:45 - 13:00 zahájení, rozdělení do skupin
13:00 - 17:00 A dílna Hra (ní) s pohybem - 1. část (Dagmar Nejedlá, korepetice: Edgar Mojdl)
B dílna Klasika pro všechny - 1. část (Pavla Šmerdová, korepetice: Jan Pták)
C dílna Tanec jako hra - 1. část (Honza Malík, korepetice: Jiří Voběrek)
17:00 – 19:00 osobní volno (možnost využití hotelového bazénu se slanou vodou)
19:00 - 20:00 večeře
20:00 - 21:00 diskusní fórum (Ilona Rudelová)
Úterý 8. 10. 2019
7:30 - 8:45 snídaně
9:00 - 13:00 A dílna Hra (ní) s pohybem - 2. část (Dagmar Nejedlá, korepetice: Edgar Mojdl)
B dílna Klasika pro všechny - 2. část (Pavla Šmerdová, korepetice: Jan Pták)
C dílna Tanec jako hra - 2. část (Honza Malík, korepetice: Jiří Voběrek)
13:00 - 14:00 oběd
14:00 - 17:00 A dílna Hra (ní) s pohybem - 3. část (Dagmar Nejedlá, korepetice: Edgar Mojdl)
B dílna Klasika pro všechny - 3. část (Pavla Šmerdová, korepetice: Jan Pták)
C dílna Tanec jako hra - 3. část (Honza Malík, korepetice: Jiří Voběrek)
17:00 – 19:00 osobní volno (možnost využití hotelového bazénu)
19:00 - 20:00 večeře
20:00 - 22:00 společné setkání/výlet do Poličky
Středa 9. 10. 2019
7:30 - 8:30 snídaně
8:30 - 11:15 A dílna Hra (ní) s pohybem - 4. část (Dagmar Nejedlá, korepetice: Edgar Mojdl)
B dílna Klasika pro všechny - 4. část (Pavla Šmerdová, korepetice: Jan Pták)
C dílna Tanec jako hra - 4. část (Honza Malík, korepetice: Jiří Voběrek)
11:30 – 12:30 Závěrečné setkání všech účastníků, reflexe lektorů, předání osvědčení
12:30 oběd a rozjezd
Lektoři a anotace dílen:
DAGMAR NEJEDLÁ
Vystudovala Taneční umění na JAMU, doplňkové studium pro taneční pedagogy na Duncan centre konzervatoři a na hudební fakultě AMU.
Vyučuje tanec na brněnské Základní umělecké škole a na Waldorfské základní a mateřské škole. Vytváří sama nebo ve spolupráci s výtvarníky nezávislé programy pro děti a dospělé, kde se propojuje pohybové a výtvarné tvoření.
Její choreografie byly oceňovány i v Ústředních kolech soutěže ZUŠ - například ocenění "za vynikající pedagogickou a choreografickou práci"... Účastnila se také Celostátních přehlídek dětského scénického tance v Kutné Hoře a přehlídek scénického tance mládeže a dospělých v Jablonci nad Nisou.
Byla dlouholetý místopředseda občanského sdružení Taneční scéna, spolupracovala s NIPOS ARTAMA - členka odborné rady, členka výzkumného týmu v oblasti dětského scénického tance, externě spolupracovala s ostravskou konzervatoří a s fakultou sportovních studií Masarykovy univerzity. Podílela se na dalším vzdělávání tanečních pedagogů, pedagogů ZŠ, MŠ.
Dokumentární portrét o její pedagogické a umělecké práci byl uveden na festivalu studentského a nezávislého filmu DARK ROOM FILM FESTIVAL.
HRA (NÍ) S POHYBEM V TANEČNÍ VÝCHOVĚ PRO DĚTI OD 6 – 10 LET
Našim společným zájmem bude zpracování námětu z přírody do drobnějších příběhů,
které budou naplněny různým pohybovým obsahem.
Vztah k prostoru a k hudbě se bude proměňovat.
Ve hře zaměříme naši pozornost také na dotek – jemný kontakt a na pohybový detail.
Půjdeme cestou imaginace, improvizace, cestou citlivého vnímání v rovině tělesné i prostorové.
Seminář bude doplněn video ukázkami se zpracováním některých pohybových her dětmi.
Hudební spolupráce se ujme skladatel a multi instrumentalista Edgar Mojdl.
PAVLA ŠMERDOVÁ
Absolvovala Taneční konzervatoř v Brně (1986) a později magisterské studium taneční pedagogiky na Pražské HAMU (1995). Zúčastnila se také zahraničních stáží (Francie 1991, Holandsko 1993).
První angažmá získala v brněnském, tehdy Státním divadle, její další cesta vedla do Pražského komorního baletu Pavla Šmoka. V 90. letech, během studia na HAMU začala spolupracovat s generačně blízkými kolegy – choreografy a tanečníky (sdružení Up Side Down), pokračováním byla dlouholetá spolupráce s Irenou Janovcovou a Prozaickým baletním divadlem. V letech 1994 – 98 se uplatnila také jako pedagožka a repetitorka v Divadle F. X. Šaldy v Liberci.
Pedagogické činnosti se věnovala zpočátku okrajově (od r. 1993 ZUŠ Blatiny, 2003 I. soukromá taneční konzervatoř v Praze). V současné době působí jako kmenová pedagožka Pražské taneční konzervatoře, vede také kurzy baletu pro dospělé, je lektorkou seminářů pro pedagogy v oboru klasický tanec.
„KLASIKA PRO VŠECHNY“
- současný přístup ke klasické taneční technice, s důrazem na správné držení těla a „zdravé“ provedení
- využívání rekvizit a různých pomůcek ve výuce
- související cvičení pro posilování, protažení a kompenzaci zátěže
- možnosti improvizace v klasickém tanci, náměty ke kompozici
- sdílení zkušeností a příkladů z praxe
Korepetitor – Jan Pták (Pražská taneční konzervatoř)
Technické požadavky: baletní tyče, klavír (keyboard), podložky (není nutné)
HONZA MALÍK (tanečník, pedagog, příležitostný choreograf, iniciátor projektů současného tance)
Vystudoval Konzervatoř Duncan centre (1999). Má profesní zkušenosti ze Státní opery Praha (1999-2003, díla P. Tyce a P.Hauerové), spolupracoval s rakouskou Laroque Dance Company (2004-2005, 2012-2016), s bratry Formany a s divadlem Minor v Praze. Je spoluzakladatelem souboru NANOHACH (2004-2016), který dvanáct let umělecky vedl a ve kterém působil jako tanečník, produkční a manažer. Pod křídly NANOHACH se podílel na realizaci autorských projektů českých tvůrců (Michal Záhora, Lea Švejdová, Jan Komárek) a spolupracoval se zahraničními choreografy (Karen Foss, Ioana M.Popovici, Nigel Charnock, Petra Fornayová, Fabrice Ramalingom). Byl nominován na Cenu za nejlepší interpretaci 2008 a Cenu Tanečník roku 2010. V roce 2011 získal v Rusku Best Actor Critics Award, v roce 2014 cenu Osobnost roku od Festivalu Next Wave/Příští vlna a byl také oceněn Taneční manažer 2017 (Česká taneční platforma). Na poli současného tanečního divadla spolupracoval s mnoha dalšími subjekty, nebo rozvíjel i další aktivity a projekty. V letech 2003-2010 spolupracoval s produkcí mezinárodní choreografické soutěže Cena Jarmily Jeřábkové / Festival Nové Evropy a v roce 2016 byl součástí produkčního týmu festivalu hudební improvizace s přesahy do dalších žánrů pod názvem „vs.Interpretation“. V roce 2013 inicioval zavedení současného tance do programu Prague Pride festival. V období 2014-2015 pořádal tři série debat o současném tanečním umění pod názvem MLUVME O TANCI.
Na konci roku 2016 spoluzaložil uskupení Pulsar, jež se věnuje tvůrčí a vzdělávací práci Michala Záhory.
Vedle uvedeného se věnuje od dětských let lidovému tanci. Jako choreograf spolupracoval s rokycanským souborem písní a tanců (ten také vedl 1995-06), se soubory VUS Ondráš v Brně (2004, 2006, 2013-14), Mladina Plzeň (2009), Gaudeamus Praha (2014-15), a jako spolutvůrce a interpret s etnochoreoložkou D. Stavělovou (Divertimento, Tři české tance, Prodaná nevěsta pro rakouský festival Styriarte 2011, Minulost v přítomnosti v rámci Roku české hudby 2014). Podílel se také na umělecko-vzdělávacím projektu Špalíček autorky Evy Blažíčkové (2008-09) a byl jedním z interpretů krátkého filmu Jarní rovnodenost T.Buškové (2009). Naposledy vytvořil Oldřich a Božena (pro MFF ve Strážnici 2016) a Takový tanec (Půlstoletí s Rokytkou, 2018). Na různých místech vede hodiny a taneční semináře, vycházející obsahem z lidové kultury s hledáním průsečíků v současném tanci. Bývá členem porot a lektorem krajských či celostátních přehlídek tanečního oboru. Byl také lektorem mezinárodního projektu Dancing Europe v Olomouci (2008, 2010) a od roku 2007 je pedagogem na Konzervatoři Duncan centre (lidový tanec jako zdroj tvorby a konzultace tvorby studentů), kde je i členem umělecké rady.
TANEC JAKO HRA
Lidový tanec a jeho přínos pro taneční průpravu - současný přístup a využití i v dalších tanečních technikách. Náplní je hledání a upevňování citu pro přirozený taneční pohyb a jednání v lidovém tanci. Výjimečnost tkví zejména v možnosti spojení pohybu a hlasového projevu - tělo a hlas.
Lektor se vedle lidového tance, vývoji a dnešním možným formám a stylizaci, výrazně věnuje také současnému tanci a tvorbě. Nabízí se tak příležitost objevování spojitostí mezi oběma směry a čerpání vzájemné inspirace. Samotné společné tvůrčí práci předchází naladění těla a mysli, technická připravenost, rozvíjení osobité tanečnosti v každém tanečníkovi. Obsahem je poznávání podstaty lidového motivu, základů a některých ustálených forem lidového tance. Součástí je i čas pro improvizaci, tvorbu a společnou hru na lidovém základě. Partnerem pro nová hledání je kromě tolik důležité živé korepetice pak také nesmírně bohatý zdroj ústní lidové slovesnosti.
Korepetitor: Jiří Voběrek, piano