Jdi na obsah Jdi na menu

Celostátní setkání učitelů TO

9. 10. 2019





 

Celostátní setkání učitelů tanečního oboru ZUŠ

 

Termín konání: 7. – 9. října 2019

Místo konání a ubytování: Hotel Bystré, Na Podkově 84, 569 92 Bystré u Poličky

Další místa konání: ZUŠ Bystré, Multifunkční dům       

Účastnický poplatek: 4500,- Kč

Odkaz na přihlášku: ZDE

 

Program setkání:

 

Pondělí 7. 10. 2019

 

11:00 - 12:45 prezence, oběd  

12:45 - 13:00 zahájení, rozdělení do skupin  

13:00 - 17:00 A dílna  Hra (ní) s pohybem  - 1. část (Dagmar Nejedlá, korepetice: Edgar Mojdl)

B dílna  Klasika pro všechny  - 1. část (Pavla Šmerdová, korepetice: Jan Pták)

C dílna Tanec jako hra  - 1. část (Honza Malík, korepetice: Jiří Voběrek)

17:00 – 19:00 osobní volno (možnost využití hotelového bazénu se slanou vodou)

19:00 - 20:00 večeře

20:00 - 21:00 diskusní fórum (Ilona Rudelová)

 

Úterý 8. 10. 2019

 

 7:30 -  8:45 snídaně

 9:00 - 13:00 A dílna  Hra (ní) s pohybem  - 2. část (Dagmar Nejedlá, korepetice: Edgar Mojdl)

B dílna  Klasika pro všechny  - 2. část (Pavla Šmerdová, korepetice: Jan Pták)

C dílna Tanec jako hra  - 2. část (Honza Malík, korepetice: Jiří Voběrek)

13:00 - 14:00 oběd 

14:00 - 17:00 A dílna  Hra (ní) s pohybem  - 3. část (Dagmar Nejedlá, korepetice: Edgar Mojdl)

B dílna  Klasika pro všechny  - 3. část (Pavla Šmerdová, korepetice: Jan Pták)

C dílna Tanec jako hra  - 3. část (Honza Malík, korepetice: Jiří Voběrek)

17:00 – 19:00 osobní volno (možnost využití hotelového bazénu)

19:00 -  20:00 večeře

20:00 - 22:00 společné setkání/výlet do Poličky 

 

Středa 9. 10. 2019

 

 7:30 -  8:30 snídaně

 8:30 - 11:15 A dílna  Hra (ní) s pohybem  - 4. část (Dagmar Nejedlá, korepetice: Edgar Mojdl)

B dílna  Klasika pro všechny  - 4. část (Pavla Šmerdová, korepetice:  Jan Pták)

C dílna Tanec jako hra  - 4. část (Honza Malík, korepetice: Jiří Voběrek)

11:30 – 12:30 Závěrečné setkání všech účastníků, reflexe lektorů, předání osvědčení

12:30 oběd a rozjezd

Lektoři a anotace dílen:

 

DAGMAR NEJEDLÁ

 

Vystudovala Taneční umění na JAMU, doplňkové studium pro taneční pedagogy na Duncan centre konzervatoři a na hudební fakultě AMU.

Vyučuje tanec na brněnské Základní umělecké škole a na Waldorfské základní a mateřské škole. Vytváří sama nebo ve spolupráci s výtvarníky nezávislé programy pro děti a dospělé, kde se propojuje pohybové a výtvarné tvoření.

Její choreografie byly oceňovány i v Ústředních kolech soutěže ZUŠ - například ocenění "za vynikající pedagogickou a choreografickou práci"... Účastnila se také Celostátních přehlídek dětského scénického tance v Kutné Hoře a přehlídek scénického tance mládeže a dospělých v Jablonci nad Nisou.

Byla dlouholetý místopředseda občanského sdružení Taneční scéna, spolupracovala s NIPOS ARTAMA - členka odborné rady, členka výzkumného týmu v oblasti dětského scénického tance, externě spolupracovala s ostravskou konzervatoří a s fakultou sportovních studií Masarykovy univerzity. Podílela se na dalším vzdělávání tanečních pedagogů, pedagogů ZŠ, MŠ.

Dokumentární portrét o její pedagogické a umělecké práci byl uveden na festivalu studentského a nezávislého filmu DARK ROOM FILM FESTIVAL.

 

HRA (NÍ) S POHYBEM V TANEČNÍ VÝCHOVĚ PRO DĚTI OD 6 – 10 LET

Našim společným zájmem bude zpracování námětu z přírody do drobnějších příběhů, 

které budou naplněny různým pohybovým obsahem.

Vztah k prostoru a k hudbě se bude proměňovat.

Ve hře zaměříme naši pozornost také na dotek – jemný kontakt a na pohybový detail. 

Půjdeme cestou imaginace, improvizace, cestou citlivého vnímání v rovině tělesné i prostorové.

Seminář bude doplněn video ukázkami se zpracováním některých pohybových her dětmi.

 

Hudební spolupráce se ujme skladatel a multi instrumentalista Edgar Mojdl.


 

PAVLA ŠMERDOVÁ 

 

Absolvovala Taneční konzervatoř v Brně (1986) a později magisterské studium taneční pedagogiky na Pražské HAMU (1995).  Zúčastnila se také zahraničních stáží (Francie 1991, Holandsko 1993).  

První angažmá získala v brněnském, tehdy Státním divadle, její další cesta vedla do Pražského komorního baletu Pavla Šmoka. V 90. letech, během studia na HAMU začala spolupracovat s generačně blízkými kolegy – choreografy a tanečníky (sdružení Up Side Down), pokračováním byla dlouholetá spolupráce s Irenou Janovcovou a Prozaickým baletním divadlem. V letech 1994 – 98 se uplatnila také jako pedagožka a repetitorka v Divadle F. X. Šaldy  v Liberci.

Pedagogické činnosti se věnovala zpočátku okrajově (od r. 1993 ZUŠ Blatiny, 2003 I. soukromá taneční konzervatoř v Praze). V současné době působí jako kmenová pedagožka Pražské taneční konzervatoře, vede také kurzy baletu pro dospělé, je lektorkou seminářů pro pedagogy v oboru klasický tanec. 

 

KLASIKA PRO VŠECHNY

- současný přístup ke klasické taneční technice, s důrazem na správné držení těla a „zdravé“ provedení   

- využívání rekvizit a různých pomůcek ve výuce

- související cvičení pro posilování, protažení a kompenzaci zátěže

- možnosti improvizace v klasickém tanci, náměty ke kompozici

- sdílení zkušeností a příkladů z praxe

 

Korepetitor – Jan Pták (Pražská taneční konzervatoř)

Technické požadavky:  baletní tyče, klavír (keyboard), podložky (není nutné)






 

HONZA MALÍK (tanečník, pedagog, příležitostný choreograf, iniciátor projektů současného tance)

 

Vystudoval Konzervatoř Duncan centre (1999). Má profesní zkušenosti ze Státní opery Praha (1999-2003, díla P. Tyce a P.Hauerové), spolupracoval s rakouskou Laroque Dance Company (2004-2005, 2012-2016), s bratry Formany a s divadlem Minor v Praze. Je spoluzakladatelem souboru NANOHACH (2004-2016), který dvanáct let umělecky vedl a ve kterém působil jako tanečník, produkční a manažer. Pod křídly NANOHACH se podílel na realizaci autorských projektů českých tvůrců (Michal Záhora, Lea Švejdová, Jan Komárek) a spolupracoval se zahraničními choreografy (Karen Foss, Ioana M.Popovici, Nigel Charnock, Petra Fornayová, Fabrice Ramalingom). Byl nominován na Cenu za nejlepší interpretaci 2008 a Cenu Tanečník roku 2010. V roce 2011 získal v Rusku Best Actor Critics Award, v roce 2014 cenu Osobnost roku od Festivalu Next Wave/Příští vlna a byl také oceněn Taneční manažer 2017 (Česká taneční platforma). Na poli současného tanečního divadla spolupracoval s mnoha dalšími subjekty, nebo rozvíjel i další aktivity a projekty. V letech 2003-2010 spolupracoval s produkcí mezinárodní choreografické soutěže Cena Jarmily Jeřábkové / Festival Nové Evropy a v roce 2016 byl součástí produkčního týmu festivalu hudební improvizace s přesahy do dalších žánrů pod názvem „vs.Interpretation“. V roce 2013 inicioval zavedení současného tance do programu Prague Pride festival. V období 2014-2015 pořádal tři série debat o současném tanečním umění pod názvem MLUVME O TANCI.

Na konci roku 2016 spoluzaložil uskupení Pulsar, jež se věnuje tvůrčí a vzdělávací práci Michala Záhory.

 

Vedle uvedeného se věnuje od dětských let lidovému tanci.  Jako choreograf spolupracoval s rokycanským souborem písní a tanců (ten také vedl 1995-06), se soubory VUS Ondráš v Brně (2004, 2006, 2013-14), Mladina Plzeň (2009), Gaudeamus Praha (2014-15), a jako spolutvůrce a interpret s etnochoreoložkou D. Stavělovou (Divertimento, Tři české tance, Prodaná nevěsta pro rakouský festival Styriarte 2011, Minulost v přítomnosti v rámci Roku české hudby 2014). Podílel se také na umělecko-vzdělávacím projektu Špalíček autorky Evy Blažíčkové (2008-09) a byl jedním z interpretů krátkého filmu Jarní rovnodenost T.Buškové (2009). Naposledy vytvořil Oldřich a Božena (pro MFF ve Strážnici 2016) a Takový tanec (Půlstoletí s Rokytkou, 2018). Na různých místech vede hodiny a taneční semináře, vycházející obsahem z lidové kultury s hledáním průsečíků v současném tanci. Bývá členem porot a lektorem krajských či celostátních přehlídek tanečního oboru. Byl také lektorem mezinárodního projektu Dancing Europe v Olomouci (2008, 2010) a od roku 2007 je pedagogem na Konzervatoři Duncan centre (lidový tanec jako zdroj tvorby a konzultace tvorby studentů), kde je i členem umělecké rady. 


 

TANEC JAKO HRA

Lidový tanec a jeho přínos pro taneční průpravu - současný přístup a využití i v dalších tanečních technikách. Náplní je hledání a upevňování citu pro přirozený taneční pohyb a jednání v lidovém tanci. Výjimečnost tkví zejména v možnosti spojení pohybu a hlasového projevu  - tělo a hlas.

Lektor se vedle lidového tance, vývoji a dnešním možným formám a stylizaci, výrazně věnuje také současnému tanci a tvorbě. Nabízí se tak příležitost objevování spojitostí mezi oběma směry a čerpání vzájemné inspirace. Samotné společné tvůrčí práci předchází naladění těla a mysli, technická připravenost, rozvíjení osobité tanečnosti v každém tanečníkovi. Obsahem je poznávání podstaty lidového motivu, základů a některých ustálených forem lidového tance. Součástí je i čas pro improvizaci, tvorbu a společnou hru na lidovém základě. Partnerem pro nová hledání je kromě tolik důležité živé korepetice pak také nesmírně bohatý zdroj ústní lidové slovesnosti. 

 

Korepetitor: Jiří Voběrek, piano