Otevřený dopis ředitelů základních uměleckých škol
Otevřený dopis ředitelů základních uměleckých škol
Vážení,
tímto chceme jako zástupci základních uměleckých škol Pardubického kraje vyjádřit zásadní
nesouhlas s omezením provozu na základních uměleckých školách, spočívající v zákazu osobní
přítomnosti žáků ve výuce.
Chápeme, že současná epidemiologická situace není jednoduchá, nicméně nevidíme
žádnou logiku v přechodu na distanční výuku napříč všemi obory ZUŠ.
Základní umělecké školy nejsou kroužky ani volnočasovou aktivitou. ZUŠ jsou školy,
které podle školského zákona dodržují veškerá platná nařízení, zákony a vzdělávají své žáky
dle rámcových vzdělávacích programů, stejně jako základní školy. Unikátní systém základních
uměleckých škol dlouhodobě svojí kvalitou dosahuje jedinečných výsledků v rámci
celosvětového srovnání. Tato kvalita je dána právě praktickou výukou pod vedením plně
aprobovaných pedagogů, z nichž velká část jsou i profesionály ve svých uměleckých
oborech.
Vedení škol spolu se svými pedagogy zvládají dodržovat veškerá epidemiologická
opatření – výuky v rouškách, intenzivní větrání, dezinfekci prostorů a věcí častého dotyku,
minimalizaci setkávání žáků ve společných prostorách, dostatečnou distanční vzdálenost
během výuky. I my jsme stejně jako ZŠ schopni dočasně vyloučit zpěv při výuce hudební nauky
a při pohybových aktivitách vést výuku venku. V nehudebních oborech vyučujeme ve
skupinách o maximálním počtu 15 dětí, což je většinou ještě méně než v běžné třídě ZŠ.
Veškerá výuka na ZUŠ má ryze praktický charakter. Nekontaktní způsob výuky je ve
všech oborech komplikovaný a dlouhodobě neudržitelný. Důsledkem bude markantní propad
v kvalitě a dosažené úrovni vzdělání, která se promítne nejen do individuálních výsledků
jednotlivých žáků ZUŠ, ale také do celého systému uměleckého vzdělávání v ČR.
Uvědomujeme si, že výuka některých předmětů a oborů může být v současné době
riziková (sborový zpěv, orchestry apod.), ale i v rámci práce se soubory jsme schopni uzpůsobit
počty žáků do skupin, zajistit hygienická protiepidemická opatření. Jsme přesvědčeni o tom,
že jsme schopni i při dodržování přísnějších hygienických pravidel uskutečňovat výuku tak, aby
nedocházelo k šíření nákazy. Za zcela absurdní považujeme uzavření individuální výuky
hudebního oboru, která je realizována formou 1 žák a 1 učitel.
V systému českého vzdělávacího systému tvoří ZUŠ nemalou část škol. Vykazují
činnost, která je v první řadě prevencí před vznikem sociálně patologických jevů ve
společnosti. Uzavřením ZUŠ odsuzujeme mladší děti k delšímu pobytu ve školní družině, kde
se navýší počty a epidemiologicky se zvýší riziko přenosu nemoci. Mladší žáci nemusí mít
v rámci výuky ve třídách ZŠ a v družině roušky. Považujeme tedy za zcela absurdní, pokud
individuální výuka či práce s malou skupinou, kde ochrana úst a nosu bude minimálně
v případě vyučujícího ve všech oborech zajištěna, aby byl celý provoz ZUŠ uzavřen. Starší děti
tímto budou motivovány k neformálnímu setkávání na hřištích, nádražích, nákupních centrech
apod.
Pomíjivé nejsou ani negativní ekonomické záležitosti, se kterými se musíme potýkat
(nejistota výuky se promítá do placení školného i do počtu stávajícího počtu žáků).
Je nám jasné, že rozhodnutí o uzavření ZUŠ do 18. 10. 2020 již nezměníme, nicméně
touto cestou apelujeme, aby došlo k znovuotevření základních uměleckých škol po tomto
termínu.
Ředitelé ZUŠ pardubického kraje